جلوگیری از حاملگی در اسلام

روزهای بارداری یک مادر بزرگ

برای همه مادران امروز

 

آراء و عقاید اسلامی پیرامون جلوگیری از حاملگی

 

عزل – یا ریختن منی خارج رحم از نظر اسلام

 

عزل در باب فقه به معنای ریختن منی خارج از رحم است ، فقهای عالی مقام از صدر اسلام در کتب نکاح که فصلی مستقل از کتاب فقه است متذکر شده اند که عزل محظوری ندارد و این عمل بر آن است که گاهی ضرورت های اجتماعی یا گرفتاری های خانوادگی ایجاب می کند که مرد عزل کند و از باردار شدن زن جلوگیری نماید فقهای اسلامی با این دستور توانسته اند از حاملگی زیاد جلوگیری کنند تا پدران و مادران فرصت بیشتری برای تعلیم و تربیت فرزندان داشته باشند و اگر بعضی از فقها و مراجع اسلامی رضایت زن را شرط دانسته اند آن هم برای همکاری دقیق خانواده و بستن راه بی نظمی در تنظیم خانواده است اکنون یکی از اخادیثی که در این باب آمده است نقل می کنم تا مردم مسلمان به اهمیت این موضوع پی ببرند .

( عن ابن بصیر ابیعبدالله قال قلت له و ما تقول فی العزل فقال کان علی علیه السلام لا یعزل اما انا فاعزل )

ابو بصیر گوید به امام صادق عرض کردم دربارۀ عزل چه می گویید فرمود علی (ع) عزل نمی کرد اما من می کنم حدیث ناظر به این جهت است که در روزگار امیرالمومنین فرزندان مسلمین کم بودند و بعدا که روزگار دور زد و ازدیاد نسل شد این اجازه هست که مردان عزل کنند و جلوی حاملگی را بگیرند .

 

دین مبین اسلام و تنظیم خانواده

 

جلوگیری از ایجاد کودک کاملا با موازین عالی اسلام تطابق دارد و هیچگونه اشکال شرعی پیش نمی آورد .

نخستین مسئله اینکه ، از نظر فقهی پیشگیری از انزال و تشکیل نطفه در رحم به شرط رضایت طرفین یعنی زن و شوهر کاملا مباح است و هیچگونه اشکالی ندارد و حتی در ازدواج های موقت که به صیغه یا متعه معروف هستند بدون رضایت زوجه نیز می توان از باردار شدن زن جلوگیری کرد و از تشکیل جنین خودداری نمود ، تنها مسئله ای که در این میان احیانا پیش می آید موضوع کورتاژ است که البته پس از تشکیل جنین و به ویژه پس از زنده شدن یعنی دمیده شدن روح در بدن کودک مسلما سقط آن عملی است غیر انسانی چون قتل است و قتل بین کودک چند روزه و مرد یا زن 90 ساله یکی است و نباید حاضر به کشتن او شد ، در این مورد دستور قرآن کریم کاملا صراحت دارد ، آنجا که می فرماید فرزندانتان را از شدت تهی دستی نکشید ما همانگونه که شما را رزق و روزی دادیم به آنها نیز می دهیم ، و این برای توجه انسان است به روح انسانیت ، یعنی جماد و اشیاء مهم نیستند ، اسپرماتوزئید که هنوز روح ندارد از بین بردنش مسئله ای نیست ولی هنگامی که روح در آن دمیده شد و به او انسان گفته شد بر همۀ انسان ها لازم و واجب است که او را نگهداری کنند و از قتل نفس خودداری کنند بنابراین خودداری از تولید مثل به شرح شرطی که گذشت اشکالی ندارد ، و از طرف دیگر ، رهبران ما فرموده اند که برای دنیایتان آن چنان مستعد و آماده باشید که گویا برای همیشه زنده خواهید بود و برای آخرت نیز باید چنان آماده باشید که گوئی فردا خواهید مرد . و ما ، به عنوان یک مسلمان ، باید با آگاهی کامل نقشۀ زندگی آینده را طرح کرده با پیگیری و قاطعیت آن را به انجام برسانیم زیرا با وجود این همه تصادفات و پیش آمدهای ناگوار که شاید چهل الی پنجاه درصد درصد باقیمانده را هم بی برنامه و تصادفی بگذرانیم مسلما اختیار هیچ کاری را نخواهیم داشت و آن وقت است که برای دنیایمان حتی به اندازۀ یک روز نمی توانیم اطمینان داشته باشیم ... و بدیهی است که اسلام هرگز نمی خواهد یک مشت پیر و مفلوک عقب مانده و محتاج بپرورد ، و آنچه دستور فرموده است برای پرورش یک عده انسان توانا و بی نیاز بوده است ، و مسلمانان صدر اسلام برای همۀ ما از لحاظ قدرت و توان نمونه و سرمشق هستند هر چند چون احتیاجات ، هزینه ها مشکلات و مسائل مادی در آن موقع به اندازۀ حال نبوده است در گرفتن زن یا ایجاد بچه ممسک نبوده اند .

مسئله سوم اینکه تربیت کودک ، تحصیلات ابتدائی ، متوسطه و بالاخص تحصیلات عالی او در جهان ما مورد لزوم و از مسائل حیاتی است امروز نمی شود با خیال و احتمال نشست و به امید آینده ای نامعلوم بود . با این هزینه های عجیب و امکانات بی کران برای تحصیل باید پس انداز و یا پشتوانه ای کافی برای فرد فرد اعضای خانواده در نظر گرفت و با توجه به میزان متوسط درآمد و حقوق ادارات دولتی بسیار بجا و عالی است که یک فرد تصمیم جدی در محدود کردن تعداد اعضای خانواده بگیرد و به یک یا دو بچه الی سه فرزند اکتفا کند و چنانچه ، به طور احتمال ، دارای ثروت زیاد و امکانات فراوان است کمی هم از خودبینی و کوته نظری به درآید و به خانواده های دیگر رسیدگی کند و آنان را درترتیب و تربیت خانه و خانواده یاری نماید و همانطور که آگاه هستید برنامۀ « تنظیم خانواده » در کشورهای جهان سوم به ویژه در میهن اسلامی ما به موقع اجراء گذارده شده است که با توجه به امر تنظیم خانواده و دارا بودن فرزند کمتر و متناسب با امکانات مادی از اصولی است که از جهت اقتصادی و جنبه های رفاهی خانواده قابل اهمیت است .

 

http://shabahang.epage.ir/fa/module.content_Page.69-25.html



نظرات شما عزیزان:

نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه:





نوشته شده در یک شنبه 30 بهمن 1390برچسب:,ساعت 12:36 توسط ملوس| |


آخرين مطالب
» چگونه اوضاع مالی خود را کنترل کنیم؟
» ۱۰ ترفنـد بـرای جلب محبـت مـادرزن !
» اقلام واغذیه های خطرناک
» عمـده مشـکلات سفـره ایـرانـی
» حنا و فرزند نیکو "
» کاسنی و فرزند پسر
» نکات ضروری جماع
» زبان باز کردن طفل
» دستورات بهداشتی معصومین علیهم السلام در باب کودک
» تقسیم روزی در بامداد
» در حین آمیزش
» عوامل طبیعی و تأثیر آن ها بر روی بدن(حین امیزش)
» مردان چگونه مقدار اسپرم خود را افزايش دهند
» تاثير رابطه جنسي بروي سلامتي
» جکوزی در تضعیف قوای اسپرم موثر است
» درمان انواع بيماريهاي جنسي با گياهان دارويي
» 7 درمان فوری و طبیعی برای سرماخوردگی
» راز های نهفته در شاهنامه فردوسی از طب سنتی
» معجون‌هاي طبيعي براي درمان معده درد
» مغز و اعصاب در منظر اسلام

Design By : Pichak